cerita kewangan

The Art of Asking Questions 1

Penyumbang terbesar sama ada kita boleh CLOSE deal adalah cara kita bertanyakan soalan kepada prospek.

Samada kita banyak menggunakan

a)soalan jenis terbuka—memerlukan prospek menjawab secara subjektif

b)soalan jenis tertutup—memerlukan prospek menjawab YES or NO.

c)soalan jenis EMOSI—memerlukan prospek menjawab dengan menggunakan emosi mereka.(emosi sedih,takut,gembira,bangga dll)

Senaraikan sebanyak mungkin soalan yang berbentuk menyentuh emosi seseorang apabila kita mempromosikan sesuatu.

BEN FELDMAN yang menjual polisi insurance hampir USD 1 Billion banyak menggunakan soalan jenis C.

Beliau memancing emosi prospek.

Fitrah manusia membeli adalah di sebabkan emosi.

Contoh soalan emosi

1.Apakah Encik pasti keluarga Encik boleh meneruskan kehidupan yang sempurna jika Encik di jemput Ilahi ?

2.Adakah Encik sanggup kehilangan semua harta Encik untuk menampung kos pembedahan jika sesuatu berlaku kepada diri Encik?

3.Adakah Puan sanggup mengambil risiko kulit muka terbakar apabila masih membeli produk yang tidak mempunyai R&D?

4.Adakah Puan sanggup menggadaikan nyawa Puan dengan membeli produk yang tidak di iktiraf selamat?

5.Adakah Encik masih sanggup menunggu dan menanguhkan untuk melabur semata-mata untuk menunggu ekonomi negara pulih?Bila ekonomi kita di jamin akan pulih?

Ini sebahagian contoh soalan EMOSI.

Cuba kita karangkan sebanyak mungkin soalan EMOSI kepada prospek kita sekarang ini.

Mengikut industri masing-masing.

Senaraikan dan simpan di dalam buku nota kita.

Tambahkan lagi soalan dari masa ke semasa jika kita fikirkan ianya sesuai.

.
Kak Long

Advertisements